alergia na nikiel, i co dalej?

Regularnie zaskakuje mnie moja niewiedza. Chociaż od moich pierwszych zmian na dłoniach dużo się nauczyłam to jednak ciągle wiem, że tym jeszcze świata nie zbawię.


Gdzie miałabym się znaleźć, żeby wcześniej dowiedzieć się o alergii na nikiel? Nikt nam wcześniej tego nie zasugerował, nikt nie sprawdził. Ja też długo nie miałam o tym pojęcia. Wyszło niespodziewanie, po 5 letnim doświadczeniu w walce z alergiami, wśród pytań o astmę i po konsultacji z dr google. Tymczasem nikiel, który występuje w glebie, w żywności, powietrzu i wodzie, znajduje szerokie zastosowanie w produkcji stopów pojazdów mechanicznych, urządzeń technicznych, narzędzi elektrycznych, narzędzi chirurgicznych i sprzętu laboratoryjnego, armatury domowej, biżuterii o ceramiki przez co stanowi częstą przyczynę alergii(1).


Tak się składa, że mojego syna i mnie łączy nie tylko nazwisko i zamiłowanie do jedzenia. Mamy te same problemy zdrowotne co bardzo ułatwia nam ich diagnozę. Co złożyło się na podejrzenie alergii na nikiel?


🚫 rośliny strączkowe

Testy pokarmowe mojego syna wyraźnie wskazały alergie na groch i fasolę. Wstrząs anafilaktyczny po prażynkach z ciecierzycy to potwierdził. Ja po strączkach mam dziwny posmak w ustach. To niby nie boli ale uczucie jest nie do zniesienia. Rośliny strączkowe zawierają sporą ilość niklu. 

🚫 zboża

Chleb z mąki gryczanej jemy z łakomstwa, nie z rozsądku. Młody na tym nie cierpi ale wyłącznie kiedy jest to jeden, konkretny rodzaj mąki. W każdym innym wypadku pojawiają się objawy astmy - płytki, świszczący oddech. Wspólnie wypiekany flat bread z mąki gryczanej jest ulubioną potrawą młodego i choć nie mam sumienia mu tego zabraniać, czysta logika coraz częściej się o to upomina. 
Większość produktów zbożowych (gryka, kasza jaglana, owies, otręby, muesli, pieczywo wieloziarniste) cechuje się wysoką zawartością niklu.

🚫 ziarna i nasiona

Krakersy z nasion lnu, chia, dyni i miodu są równie pyszne co nafaszerowane niklem. Sama dawno nie jadłam nic ciekawszego i zdrowszego jednocześnie, nie mówiąc już o młodym a mimo to nie możemy sobie na nie pozwalać - ja nie za często, on wcale. Przygotowaliśmy je dotąd tylko 3 razy, silna reakcja jaka wystąpiła, uwaga, dopiero na drugi dzień sprawiła, że trzeci raz był niestety tym ostatnim. 
Osobom z nadwrażliwością na nikiel szczególnie nie poleca się lnu.

🚫 biżuteria

Wszystkie moje wątpliwości co do naszej nadwrażliwości na nikiel rozwiałam podczas ostatnich ferii zimowych. Pierwszy tydzień spędziliśmy w łóżku, z anginą. Drugi przelataliśmy głównie w założonych na piżamę starych dresach. Biżuterię - kolczyki i zegarek założyłam dopiero szykując się do pracy po 2 tygodniowej przerwie. Stara blizna, którą mam na nadgarstku po kontakcie z zegarkiem zaczęła piec niczym świeża rana po kilku godzinach. Ból uszu pojawił się zaraz po założeniu kolczyków. Jak się okazuje, alergia na nikiel to także rezygnacja z ulubionej biżuterii.

Jest jak jest, a co my na to? 

✅ Co możemy wykluczamy z diety bez wyjątków (dotyczy to bardziej młodego, moja dieta nie pała dyscypliną).
Na krakersy pozwalam mu bardzo, naprawdę bardzo rzadko. Jeśli robię je dla siebie to tylko po nocach, kiedy młody już na pewno śpi. Upewniam się przy tym, że do rana nie zostanie po nich najmniejszy ślad 😏

 Zegarek staram się nosić na długim rękawie. Oprócz bransoletki świętego Krzysztofa jest jedyną jaką noszę biżuterią. Moja okazała kolekcja kolczyków (jednej pary kół) z żalem czeka w zapomnieniu na lepsze czasy 😎

✅ Myślę, że równie ważne co odstawienie z diety większości produktów zawierających nikiel była zmiana garnków z modnych na tradycyjne - emaliowe. Obróbka termiczna z użyciem garnków ze stali nierdzewnej zwiększa stężenie niklu w produktach spożywczych(1). W liście do Mikołaja w tym roku poproszę o mini komplet srebrnych sztućców i porcelanową chochlę, żeby jak najbardziej ograniczyć kontakt żywności z alergizującym metalem.

❓❗ Na chwilę obecną najtrudniej jest nam zrezygnować z mąki gryczanej, która nie dość, że jest bogata w składniki odżywcze to jest fajnym zapychaczem. W bardzo okrojonej diecie syna kolejna eliminacja nie jest nam na rękę.


Poniżej przedstawiam składniki pokarmowe o najwyższej zawartości niklu(1,2):

woda kranowa (!)
krewetki, małże
fasola, groch, jarmuż, por, soczewica, sałata, szpinak, kiełki grochu, lucerna, przetwory sojowe,
figi, ananas, maliny, śliwki
produkty zbożowe (gryka, kasza jaglana, owsianka, otręby, muesli, pieczywo wieloziarniste
czekolada, kakao, marcepan, migdały, siemię lniane, orzechy laskowe, orzeszki ziemne,  ziarna słonecznika
herbata 


Bibliografia:

1. M. Wojciechowska, J. Kołodziejczyk, J. Gocki, Z. Bartuzi, Nadwrażliwość na nikiel, Alergia Astma immunologia 2008, 13(3):136-140
2. http://www.alergolog.eu/porady/dieta_ubogoniklowa.html







marz - art fine | Facebook

 

Popular posts from this blog

biorezonans? daj pan spokój...

Kilka śniadaniowych propozycji przy chorobach autoimmunologicznych

tylko nie mów tacie..