Do you speak English, mum?
Drogie mamy, a może są tu też tatusie dzieci szkół podstawowych? Szczególnie z Wami chcę się podzielić tym pomysłem.
Do you speak English? 🙂
Wszyscy uczyliśmy się jakiegoś języka, większość z nas właśnie angielskiego. Widzę to w pracy i na urlopie - Polacy świetnie mówią po angielsku. Macie dzieci? Podzielcie się z nimi tą wiedzą poprzez wspólne gry i zabawy w języku angielskim!
Jak się do tego zabrać?
Moja pierwsza propozycja - memory game
Potrzebujemy (najlepiej) biały blok techniczny, pisaki, kredki, nożyczki i wszystko to, czego wasze artystyczne dusze pragną.
Sprawdźcie jaki aktualnie temat jest realizowany na zajęciach dziecka.
Zwróćcie uwagę na słownictwo np. miesiące (months).
W zestawie gry memory powinno znaleźć się kilka par kart, po dwie karty tego samego typu, czyli po dwie dla każdego hasła np.: January, February, March. April, May, June, July, August, September, October, November & December (miesiące po angielsku pisze się z wielkich liter), razem 24 karty. Na kartach rysujemy to, co kojarzy się ze słówkiem np. sanie i bałwan pasują do karty styczeń (January), lody do czerwca, lipca i sierpnia (June, July and August), itd.
Karty warto robić z dziećmi. Młodsze chętnie zajmą się rysunkami, możecie przy okazji ćwiczyć z nimi angielskie nazwy kolorów. Starsze mogą już same próbować podpisać karty.
Gra polega na odnajdowaniu par takich samych kart.
Wymieszane karty rozrzucamy na stole, pustą stroną do góry (tak, żeby nie widzieć obrazków). Każdy gracz odsłania zawsze dwie karty, jeśli będą to dwie takie same karty, gracz zdobywa punkt i dodatkową kolejkę, jeśli nie, zakrywa karty niewidoczną stroną do góry.
Gramy aż znajdziemy wszystkie pary. Gracz, który ma najwięcej par, wygrywa.
W czasie gry warto zwrócić uwagę, żeby dzieci faktycznie uczyły się w tym wszystkim. Poproście je, żeby za każdym razem wymawiały wyraźnie hasła, które odkrywają. Wy róbcie to samo.
Druga propozycja - The weather board
Na dużej kartce papieru robimy tabelę pogodową na cały tydzień- the weather board.
Na małych, osobnych karteczkach rysujemy różne stany pogody- młodsze dzieci będą mogły je łatwo przykleić na tablicę. Starsze mogą same rysować i opisywać stan pogody bezpośrednio na tablicy.
Zabawa polega na rejestrowaniu warunków pogody 🙂 co rano pytacie "What is the weather like"? (Jaka jest pogoda?) Sprawdzacie co się dzieje za oknem (np. it is windy and it is cloudy) a dziecko uzupełnia tablicę (przyczepia symbol wiatru i chmur).
Jakie słownictwo może się przydać?
What is the weather like? (jaka jest pogoda?)
It is... (jest...)
sunny (słonecznie)
rainy (deszczowo)
snowy (śnieżnie)
windy (wietrznie)
hot or cold (ciepło albo zimno)
cloudy (pochmurnie)
Po co to robić? 🙂 🙂 🙂
żeby spędzić z dzieckiem fajnie czas, bawiąc się i ucząc jednocześnie (niezależnie od wieku) !!! 🙂
i pomóc dziecku poprawić wyniki w nauce.
Brzmi too much English?
Jeśli na co dzień nie macie bezpośredniego kontaktu z językiem obcym i czujecie, że to byłoby ponad waszą wymierającą już wiedzę ze szkoły to koniecznie uwierzcie, że dacie sobie radę. Mówię szczególnie o rodzicach młodszych dzieci. Spokojnie poradzicie sobie z materiałem dla klas I-III. To jest ten moment, o którym nauczyciel języka mówił "ucz się ucz bo nie wiesz kiedy ci się angielski w życiu przyda" 🙂
Internet to pokłady darmowych materiałów. Tutaj sprawdzicie znaczenie i poprawną wymowę nowych słówek: słownik polsko-angielski
Przy odrobinie Systematyczności i zaangażowania lektora, czyli mamy lub taty z tego coś kiedyś będzie 🙂
Powodzenia!